5 livsmedel du alltid måste ha hemma

Det finns vissa livsmedel som du alltid bör ha hemma. Varför då kanske du undrar? För att de är viktiga för en hälsosam kost och kan användas för att göra snabba, enkla och läckra måltider. Det är dessutom alltid bra att ha lite reservmat hemma om du blir sjuk eller av någon annan anledning inte kan ta dig till en butik.

Så vilka fem livsmedel bör varje svenskt hushåll ha hemma? Låt oss ta en titt på detta nu!

Tonfisk på burk

Först på listan står tonfisk på burk.

Det är en bra proteinkälla och dessutom prisvärt. Du kan använda konserverad tonfisk i sallader, smörgåsar eller i massor av andra goda och näringsrika maträtter. Enligt oss är detta livsmedel verkligen ett måste.

Olivolja

Nästa punkt är olivolja. Olivolja är ett hälsosamt fett som du bör inkludera i din kost så ofta som möjligt. Den är utmärkt för salladsdressing och kan även användas som matolja.

Anledningen varför olja är bättre än steksmör beror på att smör innehåller mättade fetter och transfetter. Olja däremot innehåller omättade fetter som är mycket mer hälsosamma.

Pasta, ris och potatis

Dessa tre saker är alltid ett bra livsmedel att ha  i alla skafferier. De är mångsidiga, prisvärda och kan användas i så många olika rätter. Det är dessutom fantastiskt bra källor till kolhydrater.

Ägg

Det nästa livsmedlet på tur är ägg. De kan användas till frukost, lunch eller middag, och är en grym källa till protein och andra näringsämnen. Faktum är att ägg är bland de mest näringsrika livsmedlen på planeten.

Du kan även servera ägg på flera olika sätt; kokta, pocherade, äggröra eller stekta. Ja, det finns helt enkelt alternativ för alla smaker och preferenser.

Mjölk

Sist men inte minst har vi mjölk. Mjölk är en utmärkt källa till kalcium och andra vitaminer som kroppen behöver för att hålla sig stark och frisk.

Du kan använda den i kaffe eller te, smoothies eller till och med som en del av ett huvudrecept som lasagne