Hur ska man tänka kring stenläggning runt huset?

Vill du skapa en vacker och praktisk entré eller uteplats? Isåfall bör du överväga att lägga sten runt huset då detta är något som är väldigt populärt för just detta ändamål. Men innan du sätter igång finns det faktiskt en hel del saker att tänka på.

Allt från valet av stenar och mönster till hur man hanterar dränering och underhåll, det finns som sagt många detaljer som spelar in. I den här texten kommer vi att gå igenom viktiga faktorer att tänka på när man planerar att stenläggning runt huset för att hjälpa dig skapa en vacker och hållbar yta.

Nu sätter vi igång!

Vilken marksten bör man använda?

Valet av sten beror på vilket utseende du vill ha och vilken hållbarhet du behöver. Naturstenar som granit, kalksten, travertin och sandsten är populära alternativ för ett tidlöst utseende som kan kläs upp eller ner.

Moderna material som betongplattor ger ett intressant visuellt intryck med moderna former och färger. Betongplattor finns också i olika former och storlekar för att passa dina designbehov.

Göra jobbet själv eller inte?

Att lägga sten runt huset är ett stort arbete som inte ska tas lättvindigt. Det kan innebära att man måste lägga stora stenar och i vissa fall måste man även ta hänsyn till dräneringen.

Om du inte har förtroende för din egen förmåga att utföra en sådan uppgift kan det vara bäst att anlita en erfaren aktör som har den erfarenhet och de verktyg som krävs att utföra arbetet på hög nivå. Det finns t.ex. en hel stenläggare Stockholm att anlita om du bor i huvudstaden.

Kolla upp om det krävs något förberedande arbete

I vissa fall kan stenläggningen vara en fråga om mer än att bara lägga själva stenarna runt huset. Det kan komma att behövas förberedande arbete för att stenläggningen ska kunnas utföras överhuvudtaget. Detta inkluderar saker såsom schaktning, padding och stockning. Att skapa en solid grund är ofta det mest arbetsintensiva och kostsamma steget när du lägger sten runt ditt hus.

Den förberedande insats som krävs kan vara överväldigande, men den är nödvändig för att det ska bli bra i det långa loppet! Vi rekommenderar starkt att du lägger mycket energi på just denna punkt för att öka sannolikheten att projektet fortlöper så smidigt som möjligt.

Kolla upp om du behöver marklov

Bygglov krävs vanligtvis inte när det kommer till stenläggning runt huset, men däremot kan marklov krävas i vissa fall.

Vi vill dock poängtera att det alltid är bäst att kontrollera med byggnadsnämnden i din kommun innan du påbörjar stenläggningsarbeten runt ditt hus så att du är helt säker på vad som gäller och vad du får göra.

Slutsats

Att lägga sten runt huset kan vara ett stort arbete, men det är definitivt något som kan göra ditt hem trevligare och vackrare. Nyckeln till att få jobbet gjort på rätt sätt är så enkelt som att ta sig tid att tänka på detaljerna och planera allting noggrant.

Vi hoppas att denna artikel har gett dig några idéer om vad du bör tänka på när du lägger sten runt huset. Lycka till med ditt projekt!