Installera solceller i bostadsrättsföreningen

Att minska bostadsrättsföreningens miljöpåverkan och driftskostnader är något som nästan alla BRF:er strävar efter. En effektiv lösning som blir allt mer populär är att installera solceller på taken. Genom att använda solens energi kan föreningen producera en stor del av den el som behövs till fastighetens drift och därmed sänka elkostnaderna avsevärt.

Processen att installera solceller kan vid en första anblick verka komplicerad, men med rätt planering och kunskap är det fullt möjligt att genomföra projektet på ett framgångsrikt sätt

Så fattas beslut kring solceller för en BRF

Installation av solceller i en bostadsrättsförening (BRF) är ett stort steg som kräver engagemang och samförstånd från alla medlemmar. Processen inleds ofta med att någon i föreningen lyfter frågan om att övergå till solenergi. Detta kan ske antingen på ett styrelsemöte eller genom direkt dialog med styrelsen.

Efter att intresset för solceller har växts bör styrelsen initiera insamling av information och eventuellt konsultera experter inom solenergi. Denna information presenteras sedan för medlemmarna i föreningen, vanligtvis under ett informationsmöte. Här ges tillfälle för medlemmarna att ställa frågor och diskutera möjliga fördelar och nackdelar.

Beslutet att installera solceller fattas slutligen under en ordinarie eller extra stämma. För att ett sådant beslut ska vara giltigt krävs det att en majoritet av de närvarande medlemmarna röstar för förslaget.

Efter ett godkänt stämmobeslut kan styrelsen gå vidare med att planera och genomföra installationen av solcellssystemet. Detta inkluderar val av leverantör och planering av själva installationen på föreningens byggnader.

Hur mycket kan man spara med solceller?

Mängden sparad el varierar beroende på flera faktorer såsom geografisk placering, takets lutning och solcellernas effektivitet. I Sverige kan en solcellsanläggning som är korrekt installerad och optimerad för att fånga så mycket sol som möjligt generera avsevärda mängder el.

En typisk installation på 1 kW som är riktad rakt söderut och har en lutning på 30-50 grader kan producera ungefär 950 kWh per år. Detta motsvarar den årliga elförbrukningen i ett mindre hushåll, och som referens så brukar de flesta solcellsanläggningar ligga på mellan 5-15 kW.

Krävs bygglov?

Svaret på denna fråga kan variera beroende på flera faktorer. Generellt sett krävs inte bygglov för solceller om de placeras på taket och följer byggnadens form. Detta innebär att solcellerna inte får sticka ut eller förändra byggnadens ursprungliga utseende på ett markant sätt.

Det finns dock situationer där bygglov kan bli nödvändigt. För att undvika komplikationer är det alltid bäst att i ett tidigt skede ta kontakt med kommunen för att klargöra vilka regler och förutsättningar som gäller för just din bostadsrättsförening och om det krävs bygglov och bygglovsritningar eller inte.

Vem ska man anlita?

För att säkerställa att arbetet utförs korrekt är det en god idé att begära in offerter från flera olika företag. Detta ger en möjlighet att jämföra priser och tjänsteutbud men också att få en uppfattning om företagets kompetens och tidigare erfarenheter. Det är även viktigt att kontrollera att företaget har rätt behörighet, certifieringar och försäkringar som krävs för att säkert och lagligt kunna genomföra installationen.

Rulla till toppen