Ta hand om din bil med dessa 5 enkla (och effektiva) tips

Din bil är en stor investering och det är viktigt att ta hand om den för att förlänga dess livslängd. En bil som är i dåligt skick har större risk för att vara i behov av reparation och liknande, vilket kan göra att det kan uppstå dyra reparationer.

Inte bara det, en välskött bil ser också fräsch ut och luktar gott! I det här blogginlägget kommer vi att lyfta fram 5 olika tips för att ta hand om din bil. Vi hoppas att dessa tips kan hjälpa dig, och om du har några funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Nu sätter vi igång!

Undvik att kallstarta bilen

Ett av de bästa sätten att ta hand om din bil är att undvika att kallstarta den. När du startar en bil som har stått i kallt väder är oljan tjockare och det tar längre tid för motorn att värmas upp. Detta kan med tiden orsaka skador på motorn. Om du har ett garage tillgängligt bör du försöka värma upp den lite där först innan du kör iväg.

Om du inte har tillgång till ett garage kan du låta bilen låt den gå i en minut eller två innan du kör för att hjälpa den att värmas upp ordentligt. Detta hjälper bilen att bli tillräckligt varm och du kan då undvika att bilen drabbas av problem – se det lite som att vi människor bör värma upp innan träning.

Håll bilen ren

Ett annat sätt att ta hand om din bil är att hålla den ren. Det gör inte bara att den ser snyggare ut, utan hjälper också till att skydda lacken och interiören från slitage.

Det finns några olika sätt att rengöra din bil på. Du kan antingen göra det själv eller ta den till en biltvätt. Om du väljer att göra det själv ska du se till att du har rätt utrustning, till exempel bilschampo, svamp och hink.

Det kan även vara värt att då och då lämna in bilen på en helrekond. På så sätt kommer bilen bli helt rengjorda invändigt och utvändigt. Om du vill boka biltvätt Malmö rekommenderar vi att du kollar in triangelnbiltvatt.se för att se om det kan vara något för dig.

Byt olja regelbundet

Ett av de viktigaste sätten att ta hand om din bil är att byta olja regelbundet. Detta hjälper till att skydda motorn från slitage. De flesta biltillverkare rekommenderar att du byter olja var 5000-8000 km.

Det är också bra att kontrollera oljenivån regelbundet och fylla på den vid behov. Detta kan bidra till att förhindra skador på motorn.

Håll dina däck pumpade

Ett annat sätt att ta hand om din bil är att hålla däcken ordentligt pumpade. Över- eller underfyllda däck kan orsaka problem med hantering, bromsning och bränsleförbrukningen.

Biltillverkarna brukar ange vilket tryck de rekommenderar för däcken så att det är på en bra nivå – dvs varken över- eller underfyllda. Följ dessa rekommendationer så att du inte riskerar några problem med dina däck på grund av lufttrycket.

Lämna in bilen på regelbunden service

Det bästa sättet att ta hand om din bil är att lämna in den på service med några tusen kilometers mellanrum. På så sätt ser du till att alla delar är ordentligt smorda och att eventuella små problem åtgärdas innan de blir större.

I en bra bilservice ingår också en kontroll av oljenivån, däcktrycket och bromsarna. Det är värt att investera i en bra bilservice för att hålla din bil i toppskick.