Tvätta bilen på bästa sätt med hjälp av dessa tips

Det finns många olika sätt att tvätta bilen och det kan vara en svår uppgift att avgöra vilken metod som är bäst. Så för att underlätta för dig i den här processen har vi valt att sammanställa några vanliga metoder, samt ett par fördelar och nackdelar med respektive.

Vi kommer även att kolla lite närmare på saker som är bra att tänka på när man ska tvätta bilen. Men kom ihåg att vi inte kommer rangordna de olika alternativen som vi kommer lyfta upp idag, utan vilken som är ”bäst” är helt enkelt upp till dig att avgöra baserat på vad du tycker.

Efter att du läst igenom den här artikeln har du förhoppningvis lite bättre koll på vilka alternativ som finns tillgängliga. Gör därefter lite efterforskningar, väg för- och nackdelar mot varandra och fatta ett beslut som passar dig bäst.

Nu ska vi inte dra ut på det längre, så låt oss sätta igång!

Tvätta bilen för hand

Ett av de populäraste sätten att tvätta en bil är att använda tvål och vatten och göra detta för hand. Denna metod kan göras hemma med så lite som en hink vatten, en trasa och lite rengöringsmedel.

Fördelarna med detta alternativ är att det är prisvärt, du har mer kontroll över rengöringsprocessen och att det är ett miljövänligt alternativ. Nackdelarna är att det kan vara tidskrävande, att det kräver mer fysiskt arbete och att det kan vara svårt att få bort all smuts och smuts från bilen. Vissa kan nog även tycka att det är tidskrävande och tråkigt.

Tvätta bilen med högtryckstvätt

Det brukar även vara väldigt populärt att tvätta med hjälp av en högtryckstvätt. Detta alternativ använder alltså kort sagt högtrycksvatten för att rengöra fordonet.

Fördelarna med denna metod är att den är snabb och effektiv och att den kan få bilen ren på kort tid. Nackdelarna med detta alternativ är att det kan vara dyrt då du måste ha tillgång till en högtryckstvätt (vilket många inte har). Det kan också vara svårt att få rätt tryck och vinkel när du tvättar bilen och det kan leda till repor.

Lämna in bilen på helrekond

Ett annat alternativ är att ta in bilen för en tvätt med full service (s.k. helrekond). Detta alternativ omfattar vanligtvis handtvätt, vax och polering. Detta kan du exempelvis göra hos Biltvätt och liknande företag som dagligen arbetar med just den här typen av rengöring.

Fördelarna med detta alternativ är att det är bekvämt, du behöver inte göra något arbete och bilen kommer ut ren och blank. Nackdelarna med detta alternativ är att det kan vara dyrt, att det kan vara svårt att få en tid som passar bra, och det kan ta några timmar innan bilen är helt färdig.

Åk till en biltvätt

Ett annat alternativ är att gå till en biltvätt. Detta är ett populärt val för personer som inte har tid eller utrustning för att tvätta bilen hemma.

Detta brukar gå förhållandevis snabbt och är dessutom enkelt, dvs det är något som alla klarar av att göra. Oftast är det också relativt prisvärt och det brukar även finnas ett par olika rengöringsalternativ att välja mellan. Nackdelarna det kan vara smutsigt, det är inte alltid miljövänligt och kvaliteten på tvätten kan variera.

Kom ihåg att vaxa bilen

Oavsett vilket alternativ du väljer att använda dig av för att tvätta bilen så bör du komma ihåg att vaxa den efteråt. Att vaxa bilen skyddar lacken och hjälper till att hålla bilen ren och glänsande en lång tid efteråt.

Visst kommer detta kräva lite extra jobb från din sida, men genom att göra detta kommer du inte behöva tvätta din bil lika ofta.